Frågor & svar - Medarbetare

Frågor och svar gällande Raindance/Fakturaportalen

När du skall byta lösenord i Raindance, klicka på länken "Byt lösenord" i Raindance/Fakturaportalen.

Vid frågor kontakta support

Tel 010-441 02 00, knappval 3,2

Fakturan ligger kvar i din inkorg eftersom du fortfarande finns kvar i cirkulationen. Välj fliken ”Cirkulation”, finns det flera användare kan du stryka dig själv med papperskorgen längst ut till vänster på din rad. Ligger du ensam kvar i cirkulationen måste du lägga till en annan användare innan du kan stryka dig själv. För att lägga till en annan användare kan du antingen skriva in vgr-id på personen direkt i rutan ”användare” eller söka fram personen med förstoringsglaset, tryck därefter Enter och stryk dig själv med papperskorgen längst ut till vänster på din rad.

Fakturan har gått vidare till nästa användare som fanns i cirkulationen. Detta beror på att systemet känner av om du gjort någon åtgärd med fakturan, t ex en mottagningskontroll eller kontering. Du kan själv söka upp din faktura igen via sökfunktionen (se frågan Hur hittar jag en gammal faktura?)

Klicka i det tomma fältet användare och skriv in din förvaltnings företagsnummer, numret syns uppe i det högra hörnet. Skriv ett meddelande om vad du vill ha hjälp med, tryck Enter. OBS! Folktandvårdens användare måste skriva faktce220 i fältet användare.

Om fakturan är korrekt (rätt fakturaadress, innehåller beställarid m.m.) och mailet endast innehåller en faktura kan du vidarebefordra den till din förvaltnings e-postadress. E-postadress samt formatkrav för e-postfakturor finns under rubriken Fakturaadress på hemsidan.

 

Har fakturan inte en korrekt fakturaadress eller någon annan uppgift är felaktig ska den återsändas till leverantören med begäran om en ny korrekt faktura. Stämmer alla uppgifter på fakturan kan du lägga den i ett internkuvert och skicka den till Ekonomiservice (adressen för internpost står under Kontaktuppgifter på hemsidan) eller skicka den externt till din förvaltnings fakturaadress.

I användarmanualen RD som finns under rubriken Gemensam information på hemsidan finns en detaljerad beskrivning under rubriken ”Sök faktura” och ”Avancerad sökning” för hur du ska göra för att hitta en faktura som inte längre finns i din inkorg.

Skriv ett meddelande i ”pennan” och cirkulera tillbaka fakturan till centralens inkorg så ser vi till att den blir felanmäld och rättad.

Endast en användare i taget kan vara inne och arbeta med en faktura. Fakturan ska låsa upp sig efter ca en timme om det är något som gör att en användare hänger kvar. Skulle fakturan fortfarande inte vara upplåst efter en timme kan du cirkulera fakturan till centralens inkorg eller ringa oss så lägger vi ett ärende på att fakturan ska låsas upp.

Bilagor för de interna fakturorna skannas av Ekonomiservice. Ibland kan det dröja några dagar innan vi har bilagorna hos oss. Behåll fakturan i din inkorg så länge och invänta bilagan, skulle det gå längre tid än tio dagar så cirkulerar du fakturan till fakturacentralen med meddelande om att bilagan saknas.

Bilagor för de externa fakturorna ska finnas med när de kommer till din inkorg. Skulle de saknas kontaktar du leverantören för en kopia. Ekonomiservice kan hjälpa till att skanna in bilagan när du fått den.

 

När du är borta från arbetet ska du hänvisa din inkorg till en annan medarbetare som kan ta hand om dina fakturor. Det finns en detaljerad beskrivning i ”användarmanualen RD” som finns under rubriken Gemensam information på hemsidan.

Stämmer inte fakturan överens med den beställning du gjort ska du kontakta kontaktpersonen vid interna fakturor. Vid externa fakturor kan du cirkulera fakturan till centralens inkorg med ett meddelande i pennan om att fakturan ska skickas tillbaka till leverantör och vad anledningen är.

 

Senast uppdaterad: 2017-11-13 13:32