Kundfaktura
OBS!
Använd inga mallar skapade före 2023 vid månadsfakturering i Barium. Dessa fungerar inte i den nya versionen av systemet.
Ni kan alltid nå oss på kundfaktura@vgregion.se
Aktuell information
Ny politisk organisation
Regionfullmäktige har beslutat om en ny politisk organisation från och med 1 januari 2023. Det innebär att 11 nya förvaltningar skapas samtidigt som 10 tidigare förvaltningar stängs vid årsskiftet. Detta påverkar framför allt er som skapar kundfakturaunderlag till Hälso- och sjukvårdsstyrelsen samt de olika Hälso- och sjukvårdsnämnderna som alla får nya kundnummer.
Nedan finns förteckning över nya och gamla kundnummer som ni behöver lägga till/avsluta i era system för fakturering.
Digitala kundfakturaunderlag och utbetalningsorder till privatperson
Behörighet Barium - Kundfakturaunderlag
Skapa digitala kundfakturaunderlag
Manual Digitala kundfakturaunderlag
OBS! Vill ni använda utbetalningsorder privatperson väljer ni skapa kundfakturaunderlag och sedan vid fakturatyp ändrar till "Utbetalning privatperson".
Information för dig som är kund eller medarbetare och har frågor om fakturor från Västra Götalandsregionen.
Kundregistergrupp
From 2022-12-01 har Din Vårdcentral i Lerum (org. 556880-0410) nya ägare, Praktikertjänst AB (org. 5560772419)
Detta innebär att Din Vårdcentral i Lerum nu heter Praktikertjänst Lerums vårdcentral och får nytt kundnummer.
För er som använder ett regiongemensamt kundnummer för Din Vårdcentral i Lerum ska från med i dag använda 2000222.
För er som använder ett orgbet/kundnummer via RO ska från och med i dag använda 157474.
Från och med 2022-11-01 har Scanloc Healthcare AB (556758-3983) verksamhet överlåtits till Capio Medocular AB (556259-9430)
Detta innebär att Scanloc Healthcare nu får samma kundnummer som Capio Medocular AB.
För er som använder ett regiongemensamt kundnummer för Scanloc Healthcare så ska ni från och med i dag använda 2000255.
För er som använder ett orgbet/kundnummer via RO ska från och med i dag använda 116206.
Nytt Regiongemensamt kundregister.
8 mars 2021 infördes ett regiongemensamt kundregister i Raindance. Detta innebär att nya kundnummer kommer ersätta tidigare kundnummer. Införandet sker löpande under 2021-2022 med utrullning förvaltningsvis. All hantering av kundupplägg/ändringar kommer ske av en kundregistergrupp inom Ekonomiservice.
För mer info se: Regiongemensamt kundregister
Vid frågor kontakta: kundregister.rdvgr@vgregion.se