Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

test

Vanliga frågor och svar från supporten avseende fakturafrågor Marknadsplatsen 2.0 (knappval 4):

Kontering:

-        Hur ska jag veta vad jag ska ange i konteringen?
Svar: För information om aktuella konton och hur dessa ska användas finns ekonomihandboken på intranätet. Som användare i Marknadsplatsen 2.0 kan Du också ringa supporten, knappval 4, och där be om att bli kopplad till konteringsassistans. Här får Du prata med handläggare anställda på ekonomiservice, redovisning som kan hjälpa till med att ta fram konton för den aktuella fakturan.

Ordermatch:

-        Jag är beställare och ska väl inte hantera fakturor?
Svar:
Som beställare i Marknadsplatsen 2.0 ingår det i ditt ansvar att hantera de fakturor som inkommer avseende de order som Du skapat i systemet. Precis som tidigare är det första steget i hanteringen av fakturan att registrera en leveranskvittens när Du tar emot godset. När kvittensen registrerats matchas fakturan mot ordern och kvittensen och om dessa överensstämmer går fakturan vidare för betalning utan någon mer handpåläggning från dig som beställare.

-        Varför har fakturan stannat och vad ska jag göra?
Svar:
Om en faktura avseende en order beställd via Marknadsplatsen 2.0 har stannat för hantering beror detta på att innehållet i fakturan inte kunnat matchats mot ordern och den registrerade kvittensen. Manuell ordermatchning måste då genomföras enligt följande steg:

  1. 1.      Genomför artikelmatchning med hjälp av orderns artiklar alternativt ange valet ”Ej beställd vara, extra kostnad accepteras” för den/de rader som berörs.
  2. 2.      Öppna fliken kontering och skapa där en kontering för de rader som Du i steg 1 matchade.
  3. 3.      När dessa två steg är hanterade blir knappen ”Godkänn faktura” mer grön i färgen, knappen är då aktiverad och Du kan godkänna fakturan genom att klicka på denna.

-        Allmänna avvikelser för fakturor som stannar för denna åtgärd:
Den vanligaste anledningen till att fakturor stannar för ordermatchning är att leverantörens artikelnummer inte matchar till 100% mellan vad de registrerar i sin produktinformation i katalogen till VGR jämfört mot vad de registrerar för artikelnummer på sina fakturor. Det kan till exempel handla om att artikelnumret på fakturan inleds eller avslutas med ett extra tecken som inte finns med i artikelnumret som sänts in i katalogen. Dessa fakturor måste då ordermatchas manuellt då systemet inte kan avgöra om det rör sig om samma artikel eller inte när artikelnumret avviker.

Vid beställningar via anskaffning framgår inte artikelnummer på ordern, detta inkommer först på fakturan. Därav kräver även dessa fakturor alltid manuell ordermatchning innan de kan hanteras för betalning.

Senast uppdaterad: 2019-04-26 09:50