Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Digitalt reseintyg ersätter blankett

Publicerad:

Från och med den 1 april 2021 kommer du som vårdgivare inte längre kunna skriva reseintyg i pappersform utan måste registrera dem digitalt.

Digitalt reseintyg via webben ersätter tidigare blankett och innebär en enklare hantering för regionens legitimerade vårdpersonal och patienten. Från och med 1 april 2021 kommer möjligheten att utfärda reseintyg i pappersformat att upphöra.

Villkor för att utfärda reseintyg

För att utfärda reseintyg för sjukresetaxi krävs det att patienten av medicinska skäl inte kan åka sjukreselinjen Ronden, kollektivtrafik eller egen bil. Legitimerad vårdpersonal som utfärdar reseintyg ska ha kunskap om patientens medicinska tillstånd.

Reseintyg om att åka med dyrare färdsätt kan utfärdas för olika perioder som till exempel en dag, tre månader, sex månader upp till max ett år.

Tillstånd för:

  • Ensamåkning, max 3 månader
  • Framsäte, max 6 månader
  • Övriga intyg, max 12 månader

Digital utbildning för reseintyg via webben

En utbildning som heter Reseintyg via webben i VGR är framtagen och finns tillgänglig i Totara. Efter genomförd utbildning har man tillräckligt med kunskaper för att kunna utfärda digitalt reseintyg. Inloggning görs med personligt TjänsteID + kort (SITHS-kort). Reseintyget blir aktiverat fem minuter efter det registrerats. Vilket innebär att patienten själv kan boka sin resa hos Västtrafiks Kund- & Resetjänst via telefon 020-91 90 90.

Frågor eller mer information

Kontakta Sjukresors kundtjänst via telefon 010-473 21 00, välj knappval 2. Öppettider för telefon är helgfria vardagar mellan kl 8-12 samt kl 13-15.

Publicerad: