Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Ett arbetsliv inom service - från hotell till hälso-och sjukvård

Patrik är en av våra chefer på Sahlgrenska.

Patrik Gidmo är en av Regionservice yngre chefer men har med sig en lång erfarenhet från privat sektor. Han intresserade sig tidigt för serviceyrket och har under sin karriär haft många olika roller.

- Jag började redan i 5-årsåldern att gilla matlagning, vilket senare i livet förde in mig på Hotell- och Restaurangprogrammet i gymnasiet. Efter studenten jobbade jag i restaurangbranschen både i Örebro och Norge, innan jag bestämde mig för att vidareutbilda mig.  

Han tog examen från Grythytte akademi vid Örebro universitet och jobbade i hotellbranschen i Stockholm i några år, både som första linjens och andra linjens chef inom Housekeeping.    

- Jag brukar alltid säga att jag hamnade i Stockholm av misstag, då målet var att efter examen börja jobba på Svenska mässan Gothia Towers 

Målet förverkligades, och efter några år på Svenska mässan sökte Patrik efter nya utmaningar. Han fick då upp ögonen för RegionserviceVästra Götalandsregionens interna serviceleverantör, och började i april 2018 som servicechef för lokalvården på Sahlgrenska sjukhuset. Han fick en gedigen introduktion i hur offentlig sektor fungerar av stödfunktioner som ekonomi och HR, via kurser och genom en erfaren mentor: 

- Jag fick en mentor när jag började här som servicechef. Jag hade tusen frågor och min mentor var ett enormt stöd. Det fungerade åt båda hållen, vi använde varandra som bollplank. Det var en bra start!  

Patrik är kvar på Sahlgrenska men har nu axlat rollen som områdeschef. Han kan nu jämföra utifrån sina erfarenheter, och tycker inte skillnaderna mellan privat och offentlig sektor är så stora. Både i privat och offentlig sektor ser han att man arbetar med effekthemtagning och ständiga förbättringar. 

- Skillnaden, på gott och ont, är att jag i privat sektor hade större kontroll på min budget, jag kunde ta snabbare beslut och styra kostnaderna på ett annat sätt. Samtidigt är det bra att ha en investeringsbudget som i den offentliga sektorn. I privat sektor får man istället skära ned någonstans om man vill investera i något 

En annan skillnad Patrik ser i den offentliga sektorn är att förändringar tar längre tid. Han ser att i den privata sektorn är medarbetare mer vana vid snabba förändringar och att anpassa sig efter verksamhetens förutsättningar. Vid förändringar som skapar oro tar Patrik stöd i sin långa erfarenhet av förändringsledning inom branschen: 

- Jag försöker att inte se saker som problem utan fokuserar på att hitta lösningar. Allra bäst blir det om man kan hitta en lösning tillsammans, ofta sitter medarbetarna inne på de bästa förslagen! avslutar Patrik.   

Senast uppdaterad: 2020-06-30 21:15