Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Vad gör en verksamhetsutvecklare?

Eva Jofall är verksamhetsutvecklare inom Regionservice område Fyrbodal (Norra Älvsborgs sjukhus i Trollhättan och Uddevalla sjukhus). Hon har jobbat inom Regionservice i åtta år, och som verksamhetsutvecklare sedan november 2018.

Vad gör en verksamhetsutvecklare egentligen?

”Som verksamhetsutvecklare i linjeorganisationen kan du arbeta med många olika saker och inriktningar, det beror på verksamhetens behov. Det kan exempelvis vara byggprojekt, införande av nya processer, driva utvecklingsprojekt eller ledarskapsutveckling. Det beror ju också på vilken sorts bakgrund och vilka kompetenser du har som verksamhetsutvecklare."

Vad har du för bakgrund?

”Jag har utbildning inom ekonomi och ett antal chefsutbildningar. Tidigare har jag jobbat mycket med kunddialog och jag har även haft olika chefsroller, bland annat inom Regionservice och Samhall där jag jobbade i sex år. ”

Vilka arbetsuppgifter har du?

”Det uppdrag jag fick när jag började här inom Fyrbodal var att vidareutveckla och effektivisera kunddialogen. Då hade man precis infört uppgiftsväxling inom NU-sjukvården och vi började titta på vad vi kunde utveckla inom det området. Då driver man olika projekt tillsammans med kund, vilket innebär mycket möten och samarbete med olika personer samt att testa och utvärdera vad utfallet blir när man ändrar arbetssätt och processer. Det ingår också i mitt uppdrag att stötta chefer i verksamhetsfrågor och jobba med ledarskapsutveckling.”

Berätta om något lyckat projekt!

”Mitt första uppdrag handlade bland annat om införandet av kylda rätter som finns i två automater på Kvinnokliniken och BB. Det fanns först ett motstånd till införandet hos vårdpersonalen, man trodde inte man skulle få variation på rätter eller att det skulle gå bra att fylla på automaterna när det behövdes. Det fanns också en osäkerhet hos våra medarbetare. Då hade vi ett fantastiskt samarbete med ett annat område inom Regionservice, område Måltider. De hjälpte oss med att beräkna hur många portioner som skulle beställas, utbilda medarbetarna hur de skulle fylla på automaterna med kylda rätter, allt praktiskt. Och införandet blev väldigt lyckat, både vårdpersonalen och de som ligger på BB har varit väldigt positiva. Samverkan är nyckeln. Att man gör förändringar tillsammans, både sjukhusförvaltning och serviceförvaltning.”

Varför sökte du dig hit?

“Då jag tidigare arbetat mycket med kunddialog och ledarskap så jag kände att jag kunde göra nytta här och bidra med min kompetens. Det bästa med Regionservice är att arbeta i en serviceorganisation under utveckling. Jag upplever en förändring sedan jag började här, från att enbart ha varit en förvaltning till att ha utvecklats mot en Facility management-organisation med service i fokus.”

Vad är det bästa med ditt jobb?

”Det roligaste är att i dialog få vara med och jobba med förbättringar, både internt och tillsammans med kund. Att uppnå något med förbättringar men framförallt att få se människor växa och göra dem delaktiga i verksamheten. ”

Senast uppdaterad: 2021-04-23 15:27