Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Digitala revisioner av kassor förbättrar samarbetet

Publicerad:

Bättre och tätare dialog samt färre fel. Det har blivit resultatet efter att digitala revisioner av kassor blivit ett komplement till de fysiska revisionerna av kassor som sker på plats.

- Det var skönt att få ansikten på de som arbetar med revisionerna. Det ger en personlig koppling, och kortare väg att fråga om jag undrar något, säger Mirja Akselin, medicinsk sekreterare och kassanasvarig på Närhälsan Stenungsund.

När patienter betalar för sitt vårdbesök på någon av vårdmottagningarna i Västra Götalandsregionen så sker betalningen till en kassa. Det är Ekonomiservice på Regionservice som undersöker att kassorna hanteras på rätt sätt, genom en så kallad revision.

- En revision brukar gå till som så att jag eller någon av mina kollegor åker ut till platsen där kassan finns och kollar så att de följer de olika rutinerna som finns, säger Malin Bromander, delprocessledare kassaredovisning på Regionservice.  

Under pandemin gick det inte att göra revisioner. Det gjorde att de som ansvarar för revisionerna behövde hitta andra sätt att göra det på. 

- Samtidigt önskade både vi och våra kunder en tätare dialog och kontakt med varandra. Därför började vi att fundera på hur vi kunde göra detta bättre, säger Malin Bromander. 

Hösten 2021 blev det klart att de fysiska revisionerna kunde kompletteras med digitala revisioner. Tanken med de digitala revisionerna var att öppna upp för dialog och samtal på ett mer lättsamt sätt än vad som är möjligt med de fysiska revisionerna. De digitala revisionerna är kortare och mer generella än de fysiska revisionerna. 

- Vi tycker att de digitala revisionerna ger en bättre dialog, där kunderna får möjlighet att ställa frågor på ett bättre sätt än tidigare. Vi ser också att det nya arbetssättet gör att det blir färre fel på kassorna, vilket givetvis känns bra, säger Lotta Josefsson, servicechef och ansvarig för revisioner av kassor på Regionservice. 

En av de som varit med på en digital revision är Mirja. Hon jobbar som medicinsk sekreterare och kassaansvarig på Närhälsan i Stenungsund. 

- Jag var lite spänd inför den digitala revisionen, men det gick jättebra. Frågorna handlade om hur vi hanterar själva kassan, vilka rutiner vi har och hantering av olika formulär och andra papper kring detta. Det var ett superproffsigt och trevligt möte, där jag fick möjlighet att ställa frågor som gjorde att jag blev ännu bättre på att hantera kassan hos oss, säger Mirja Akselin.

Publicerad: