MatAppen - exempel på digital innovation i sjukvården

MatAppen ska dels ge patienten möjlighet att beställa mat men också kunna beräkna en daglig kaloriuppskattning samt kunna ge återkoppling till köket om vad patienten tycker om maten. I nuläget testas själva matbeställningen.

Med finansiering av Vinnova drivs projektet Verklighetslabb för att möjliggöra tester av digitala innovationer i verklig miljö inom offentlig verksamhet. På Sahlgrenska Universitetssjukhuset har vårdplatserna på avdelning 21 utrustats med en bedside tablet (patientplatta) som ska fyllas med olika funktioner för att öka information och kommunikation med inneliggande patienter.

Först ut att testas är en prototyp av MatAppen, vilket skapar en möjlighet för patienter att själva beställa sin mat under sin sjukhusvistelse, via en app. Den 5 december genomfördes en workshop på avdelning 21 med inbjudna personer från SU, Regionservice, Vinnova med flera, som fick uppleva hur det är att vara patient men framförallt hur det är att beställa maten via MatAppen.

Idéen MatAppen var det vinnande bidraget från eventet H@ck for Health 2017 där IT- studenter i samarbete med vårdpersonal gemensamt arbetade fram en möjlig lösning på ett identifierat problem inom vården.

- Tanken med MatAppen är att patienterna själv får bestämma vad de vill äta och på det sättet avlastas sjukhuspersonalen. Behöver man hjälp att beställa så får man givetvis det, säger Yvonne Hedegärd på Analys- och projektenheten Strategisk planering på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och projektägare. Tiden har varit knapp, men vi har försökt hålla modet uppe. Det var en längre startsträcka än vad vi räknat med men nu står vi här med en klar Matapp som faktiskt finns att beställa, säger Yvonne.

Konceptet MatAppen är en kombination av flera olika funktioner som ska möta befintliga behov i vården. Ett exempel är matregistrering som idag sker mestadels på papper bredvid patientens säng. Med appen finns en möjlighet för patienten själv att registrera hur mycket av måltiden som äts upp och utifrån det kan en beräkning av kaloriintaget lättare göras och eventuella risker för undernäring kan upptäckas. Med appen ska patienten även kunna ge återkoppling direkt till köket genom att betygsätta maten alternativt lämna kommentar så att måltidsverksamheten kan använda detta som underlag för förbättringsarbete.

Regionservice har deltagit i projektgruppen genom att bland annat bygga om upplägget på menyn för att den ska passa till appen. MatAppen har utgått från Matildaappen där vårdpersonalen beställer patientmat via en förenklad beställning på telefon/platta.

- Vi har även jobbat med att utveckla matsedeln med bilder så att patienten ska kunna se vad hur maten ser ut. Patienten kan välja mellan Dagens, Husman och vegetariskt, välja mellan olika komponenter och desserter och på så sätt komponera sin egen måltid, säger Maria Alriksson, samordnare på Regionservice område Måltider. Det finns en mängd studier som visar att patienter inte får i sig tillräcklig mängd energi under sin sjukhusvistelse. Att visa hur maten ser ut med tilltalande bilder och ge patienten möjlighet att själv få göra sin beställning kan stimulera och bidra till ökad matlust hos patienten, säger Maria.

MatAppen kan innebära både effektivisering och kostnadsbesparingar. I nuläget får vårdpersonal gå runt och fråga patienterna vad de vill äta vilket är tidskrävande. Om fler patienter kan beställa maten närmare måltiden minskar också behovet av att beställa extrabrickor. Med appen frigörs alltså tid både för vårdpersonal och måltidspersonal. Att patienten själv får välja kan öka patientens aptit och det kan resultera i minskat matsvinn då det idag kommer tillbaka många matbrickor som är delvis eller helt orörda.

- Arbetet med appen har verkligen varit en berg- och dalbana. Tanken är att vi ska bedriva innovation, men den byråkratiska processen är för omständlig och tar för lång tid. Så ur tidsaspekten har det inte varit så roligt, men själva projektet har varit väldigt intressant och utvecklande, avslutar projektledare Mattias Lidbeck, sjukskötare och webbutvecklare på Analys- och uppföljningsenheten. 

Deltagare i projektgruppen, från vänster: Eva Elmqvist, medicinsk sekreterare SU, Mattias Lidbeck, projektledare, Yvonne Hedegärd, projektägare och Anna Brandin, en av studenterna som var med och vann H@ack for Health för två år sedan.

Senast uppdaterad: 2018-12-07 14:07