Så gick det på LIV-övningen

Regionservice medarbetare på helikopterplattan

Katastrofövningen som Sahlgrenska Universitetssjukhus tillsammans med Försvarsmedicincentrum och Regionservice genomförde den 12 april var den största övningen som gjorts då det var ett 100-tal simulerat skadade (skademarkörer) med. Regionservice medarbetare genomförde transporter av skademarkörerna från helikopterplattan till läkarvård men också genom att gå in och städa mellan de ”simulerade” operationerna och undersökningarna samt hantera godstransporter. Efter övningen fick våra medarbetare mycket positiv feedback på deras insats, vilket gör oss väldigt stolta.

Varför övade vi?
Regionservice är en samhällsviktig verksamhet. Det innebär att utan våra leveranser och tjänster kommer våra kunder (sjukvården) inte kunna utföra sina uppdrag. Det är därför väldigt viktigt att vi har övat och tränat så vi kan utföra vårt uppdrag på bästa sätt även under kris/katastrof.

Om en stor katastrof skulle inträffa är det bra att se vad vi gör bra men också vad vi kan förbättra och utveckla, för att kunna möta upp det behov som blir vid en större katastrof, där målet är att kunna rädda så många liv som möjligt. Det är också viktigt att utveckla vårt samarbete tillsammans med SU och med de andra sjukhusen. Den övning vi nu gjorde kommer bli viktig för framtiden  speceillt med tanke på den uppgiftsväxling som Regionservice utför på olika sjukhus runt om i Västra Götalandsregionen.  

Vad övade Regionservice på?
Vi övade bland annat på att informationsflödet fungerade inom vår organisation genom vår LTiB-funktion (lokal tjänsteman i beredskap). LTiB-funktionen bemannas av personer från olika verksamheter inom Regionservice och hanterar särskilda händelser som kan påverka vår normala verksamhet, men ger också råd och stöd i säkerhetsfrågor. Område Göteborg upprättade lokal krisstab med företrädare från lokalvård, vaktmästeri och gods. En medarbetare delegerades också till sjukhusets särskilda sjukvårdsledning (SSL). Information skickades under dagen till vår servicedirektör Thomas Front samt berörda personer i vår ledningsgrupp av LTiB och kommunikatör.