Ny struktur och samarbete kring storstäd ger toppbetyg

Uppdaterad:
Publicerad:

Våra medarbetare på storstäd Sahlgrenska har fått toppbetyg av nöjda kunder efter utfört arbete.

Storstädning utförs i Västra Götalandsregionens lokaler med olika intervall beroende på typ av verksamhet och är nödvändigt att utföra regelbundet. Samtidigt blir det en störning i de olika enheternas dagliga drift.

- Vårt främsta fokus är att göra hela processen så smidig som möjligt för kunden, säger Fredrik Nilsson, servicechef på Sahlgrenska. Medarbetarna är helt fenomenala i detta arbetet. De är lyhörda till kundens önskemål, föreslår lösningar och ställer om planeringen direkt när det är nödvändigt.

Nytt arbetssätt

Standardisering av arbetssättet inom storstäd pågår på sjukhusen inom Västra Götalandsregionen. Genom att arbeta efter ett årshjul går det lättare att säkerställa kontinuiteten på alla avdelningar, istället för att kunden själv bokar ett storstäd. Då Regionservice själva äger processen blir det också lättare att styra arbetet och göra det så smidigt som möjligt för kunden. På Sahlgrenska besöker gruppledaren vårdavdelningen för en detaljerad planering och efter storstädningen görs en utvärdering.

- Vi försöker hela tiden att förbättra arbetssättet ytterligare, och en del av detta är att vi delar ut kundenkäter efter varje avslutat uppdrag. Det har blivit en stark drivkraft för gänget som kämpar för att få maxpoäng från den enhet de har varit på. På veckomöten går vi sedan igenom resultaten och diskuterar varför det har gått bra, och om det är något som kan bli bättre, berättar Fredrik.

Två av frågorna i enkäten är riktade till medarbetarnas insats.

  • Hur upplevs bemötandet och samarbetet med vår personal?
  • Hur upplever du att arbetet blev utfört gentemot överenskommelsen?

På båda dessa frågor har storstädsgänget fått maxpoäng i 26 av de 29 enkäter som delats ut. Vårdpersonalen på avdelning 130 har varit så nöjda att de skrivit en dikt och delat ut medaljer till våra medarbetare för att visa sin uppskattning.

Anna Svensson, som var en av de som var med och storstädade på avdelning 130, var glad över responsen:

- Det är väldigt kul när kunden uppskattar arbetet som vi gör. Ibland bjuder de på fika. Denna gången var de väldigt tacksamma vilket gör det extra roligt.

Från vänster: Yanko, Ali, Petra och Anna.