Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

2020, Nr 2

I en krissituation är kommunikation och samarbete avgörande. Allt handlar om att vi i VGR tillsammans hjälps åt att lösa den stora utmaning som covid-19 är. Thomas Front om Regionservice roll under krisen.

Hjälpmedelscentralen (HMC) har gjort förtydliganden för hur hjälpmedel som varit i kontakt med patienter med covid-19 ska hanteras.

När covid-19 bröt ut var Västra Götalandsregionens telefonister några av de första som märkte av ett ökat tryck på verksamheten med samtal från oroliga patienter och medarbetare från vården.

På grund av covid-19 förändras efterfrågan av servicetjänster på sjukhusen. Utöver vår grundleverans stödjer vi sjukvården så mycket vi kan med nya och utökade tjänster, säger affärsområdeschef Erik Hallberg.

Regionservice lokalvårdare hjälper på vissa sjukhus till med städning vid specifik smitta, i rum med inneliggande covid-19-patienter

Det har tagits en rad nya beslut gällande sjukresor och tillfälliga ändringar av regelverket har tillämpats. Allt för att minska smittspridningen och säkerställa transporten för både patient och förare.

Sisjödepån är Västra Götalands centrallager för materiel till vården. Under coronavirusets framfart har det skett både anpassning och utveckling för att möta behovet som finns just nu inom vården, pga av coronaviruset.

Efter gott samarbete kring behov av skyddsutrustning levererar Skövdedepån nu visir, munskydd och handskar till kommuner i Västra Götaland.

Samtliga verksamheter inom Regionservice arbetar kontinuerligt med att minska risken för smittspridning av covid-19. I Regionens hus har många förändringar gjorts.

När arbetet med prioritering av skyddsutrustning började fick Regionservice en förfrågan om att skapa ett centralt lager och ett hållbart system för materialhanteringen på SÄS.

När Närhälsan var i behov av fler tjänstefordon för hembesök vid kontroller och provtagning, var Regionens fordon inom Regionservice snabba med att ordna fram totalt 40 bilar.

I covid-19-tider bidrar Regionservice med personalresurser utöver sitt grunduppdrag, exempelvis att hjälpa till att flytta avlidna och ta emot begravningsbyråer

Senast uppdaterad: 2020-04-29 16:17