Abonnemangsfaktura förenklar fakturahanteringen

Funktionen abonnemangsfakturering i Marknadsplatsen är till för att förenkla och minska administrationen av fakturor.
Abonnemangsfakturering har funnits tidigare men i mars lanserades det fullt ut i det nya e-handelssystemet Marknadsplatsen 2.0 för samtliga verksamheter i VGR. Camilla Jernberg har varit processledare för projektet hos Ekonomiservice, Systemsupport och utveckling.
Vad innebär abonnemangsfakturering?
Det innebär att vissa periodiska fakturor eller abonnemangsfakturor inte behöver hanteras manuellt av en granskare eller attestant. Funktionen kan även ses som en konteringshjälp då den föreslår en förutbestämd kontering.
Vilka har arbetat med projektet kring den nya funktionen?
Jag har arbetat med projektet tillsammans med Telia och e-handelskoordinator för respektive förvaltning. Jag arbetade även med samma funktion i vårt tidigare e-handelssystem.
Om man inte använder abonnemangsfakturering idag men vill börja göra det, hur gör man då?
Det finns två olika sätt. Det ena är att attestanten i verksamheten kan ta kontakt med sin e-handelskoordinator och beskriva behovet och att man vill börja använda funktionen. E-handelskoordinatorn tar i sin tur kontakt med systemsupport och utveckling hos Ekonomiservice.
Det andra är när avtalsägare skriver ett avtal med en leverantör och ser att det är en löpande fakturering, då kan de komma överens om att införa abonnemangsfakturering. Därefter tar de kontakt med systemsupport och utveckling hos Ekonomiservice.
För frågor eller mer information
Har du frågor eller vill veta mer om den nya funktionen är du välkommen att kontakta Ekonomiservice, Systemsupport och utveckling via e-post systemadministration.regionservice@vgregion.se
Läs mer: Abonnemangsfaktura förenklar fakturahanteringen