Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Nytt system för digitala kundfakturaunderlag

Det nya systemet förenklar, förbättrar och effektiviserar processen kring kundfakturering samt bidrar till en minskad miljöpåverkan. Systemet infördes 1 juni 2020.

Idag tar Ekonomiservice emot cirka 100 000 kundfakturor via mejl och post per år. I och med införandet av det nya systemet sker all hantering av kundfakturor digitalt. Under ett års tid har Ekonomiservice från Regionservice tillsammans med VGR-IT och leverantören Barium arbetat med att ta fram det nya systemet.

- Det känns jätteroligt att komma i mål med detta projekt som vi tror kommer underlätta kundfakturahanteringen för hela Västra Götalandsregionen, säger Thomas Lindström processledare inom Ekonomiservice hos Regionservice.

Förenkla, förbättra och effektivisera processen
Det har sedan tidigare funnits önskemål från verksamheter inom Västra Götalandsregionen att se över hanteringen av kundfakturaunderlag. Projektet kring det nya digitala systemet startades för att förenkla, förbättra och effektivisera processen. I och med det nya systemet har man kunnat robotisera flera processer som tidigare varit manuella. Allt för att det ska vara både enkelt och smidigt för dig som skickar in ditt underlag samt för Ekonomiservice som tar emot dem.

Under maj månad har ekonomiavdelningen inom Sahlgrenska Universitetssjukhus och Närhälsan testat det nya systemet och lämnat in synpunkter. Responsen från pilotprojektet var positiv och den 1 juni 2020 infördes systemet till övriga verksamheter inom VGR.

Hur påverkar det dig?
Införandet av det nya systemet via Barium påverkar dig som skickar in kundfakturaunderlag. Istället för att skicka in kundfakturaunderlag via mejl eller post kommer du framöver att skicka in ditt underlag via ett digitalt formulär. Användaren får därefter återkoppling via mejl om att en kundfaktura har skapats.

Kontakta oss för mer information
Har du frågor om det nya systemet för digitala kundfakturaunderlag är du välkommen att kontakta Ekonomiservice support via telefon 010-441 02 00.

Här hittar du mer information och en länk till det nya systemet för digitala kundfakturaunderlag

Senast uppdaterad: 2020-06-22 13:54