Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

På gång - Digital inbjudan till vårdmöten

Publicerad: Uppdaterad:

Västra Götalandsregionen kommunicerar i dagsläget på olika sätt digitalt med invånare i regionen. Just nu pågår projektet Digital inbjudan till vårdmöte som ska ge patienter möjligheten att få digitala vårdkallelser via 1177.se.

Projektet är i startgroparna och målet är att projektet ska vara klart vid årsskiftet 2021/2022. Projektledaren Camilla Malmer från Regionservice kommer att samarbeta med många av dem som arbetar med vårdens digitaliseringsresa.

Målet är att det pågående projektet ska leda till ytterligare ett säkert och enklare sätt att kunna kommunicera digitalt med patienterna. Projektet kommer även att göra det möjligt för vårdpersonal att skicka ut påminnelse inför vårdmötet via sms och e-post. Önskan är att vårdmöten i framtiden kommer att kunna genomföras i högre grad, det vill säga att färre patienter missar sina bokade möten.

- Det kommer bli både spännande och utmanande att som projektledare bidra till att implementera ett säkert sätt att kunna kommunicera digitalt med patienten, säger Camilla Malmer, projektledare för digital inbjudan till vårdmöte, Kompetenscentrum på Regionservice.

Säker kommunikation med identifiering via e-legitimation

Genom vårdguidens e-Tjänster på webbsidan 1177 kan vården kommunicera med patienten på ett säkert sätt med identifiering via e-legitimation som exempelvis BankID eller Mobilt BankID.

I nuläget finns det en möjlighet för patienter att få en digital inbjudan till sitt vårdmöte. Den digitala inbjudan kan innehålla värdefull information för patienten inför sitt vårdmöte. Exempelvis en länk till karta, vårdkontaktuppgifter, information om mottagning, eventuella förberedelser, möjligheten till att få ersättning för sjukresor samt information om hur patienten kan göra av- och ombokning. Patienten får direkt informationen om vårdmötet när den skickas via 1177 och hälso- och sjukvårdspersonal har möjligheten att se om inbjudan har lästs.

Läs mer: Digitaliseringsstrategi - Hälso- och sjukvården i interaktion med invånare och patient samt Digitaliseringspolicyn inom VGR.

  • Vi har haft ett jättebra samarbete, från osäkerheten i början av pandemin, under dess mest intensiva skede och nu när vi börjar att gå in i någon form av nytt normalläge. Det är slutsatsen från de möten jag haft med förvaltningscheferna i hälso-och sjukvårdsförvaltningarna och koncernkontoret sedan jag i juni tillträdde som tillförordnad servicedirektör.

  • För att underlätta för kunderna har konferenscentrum slagit samman extern och intern konferensbokning. Inom kort ges hjälp med rådgivning och bokning via en och samma kontaktväg för både VGR:s konferensanläggningar och externa konferensanläggningar.

  • I november skickas en kundenkät ut till de förvaltningar som använder och beställer Regionservice tjänster.

  • Den digitala posthanteringen ökar samtidigt som det skickas färre fysiska brev. Regionservice har fått i uppdrag att se över posthanteringen för att spara tid och resurser till hälso- och sjukvården.

  • Ökad kontroll och bättre styrning. Det ska det nya IT-stödet för MIV leda till. Nu är systemet igång på SkaS Skövde.

  • Maten är en viktig del i patientens tillfrisknande. Tjänsten Rätt kost till rätt patient är under ständig utveckling.

  • Västra Götalandsregionen kommunicerar i dagsläget på olika sätt digitalt med invånare i regionen. Just nu pågår projektet Digital inbjudan till vårdmöte som ska ge patienter möjligheten att få digitala vårdkallelser via 1177.se.

  • För att säkerställa en bred förankring i samtliga förvaltningar i regionen tar Kundrådet nu över funktionen som styrgrupp.

Publicerad: