Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Nu riktar vi blicken framåt

Vi har haft ett jättebra samarbete, från osäkerheten i början av pandemin, under dess mest intensiva skede och nu när vi börjar att gå in i någon form av nytt normalläge. Det är slutsatsen från de möten jag haft med förvaltningscheferna i hälso-och sjukvårdsförvaltningarna och koncernkontoret sedan jag i juni tillträdde som tillförordnad servicedirektör.

Det är ett mycket imponerande arbete som utförts och fortfarande görs. På ledningsnivåer, men framförallt på enheter och avdelningar runt om i vår verksamhet. Medarbetare inom vården och serviceförvaltningarna har tillsammans gjort ett fantastiskt jobb och visat på engagemang, flexibilitet och vilja att snabbt komma in i nya rutiner, arbetsuppgifter och samarbeten. Ett stort och varmt tack till alla som varit med och bidragit i detta arbete.

Även om pandemin under året har varit, och för många fortfarande är, en stor del av arbetsvardagen har mina samtal med förvaltningarna mer handlat om att se framåt och hur vi kan utvecklas bäst tillsammans. Jag har fått med mig många kloka tankar på saker vi kan göra bättre och även förslag på helt nya tjänster vi på Regionservice skulle kunna bidra med.

På Regionservice riktar vi nu blicken framåt och växlar upp arbetet med tjänstestyrning, med vårt gemensamma ledningssystem och att utveckla våra processer för att ytterligare förbättra servicen till kärnverksamheterna. Vi är många som tycker det är befriande att återigen kunna lägga energin på att utveckla och förbättra Västra Götalandsregionen.

Vi har en intensiv period framför oss med många gemensamma utvecklingsuppdrag och projekt. Jag ser fram emot det arbetet och en del av initiativen kan du läsa om i detta nyhetsbrev.

Ta hand om er

Jan Eriksson, servicedirektör

 

  • Vi har haft ett jättebra samarbete, från osäkerheten i början av pandemin, under dess mest intensiva skede och nu när vi börjar att gå in i någon form av nytt normalläge. Det är slutsatsen från de möten jag haft med förvaltningscheferna i hälso-och sjukvårdsförvaltningarna och koncernkontoret sedan jag i juni tillträdde som tillförordnad servicedirektör.

  • För att underlätta för kunderna har konferenscentrum slagit samman extern och intern konferensbokning. Inom kort ges hjälp med rådgivning och bokning via en och samma kontaktväg för både VGR:s konferensanläggningar och externa konferensanläggningar.

  • I november skickas en kundenkät ut till de förvaltningar som använder och beställer Regionservice tjänster.

  • Den digitala posthanteringen ökar samtidigt som det skickas färre fysiska brev. Regionservice har fått i uppdrag att se över posthanteringen för att spara tid och resurser till hälso- och sjukvården.

  • Ökad kontroll och bättre styrning. Det ska det nya IT-stödet för MIV leda till. Nu är systemet igång på SkaS Skövde.

  • Maten är en viktig del i patientens tillfrisknande. Tjänsten Rätt kost till rätt patient är under ständig utveckling.

  • Västra Götalandsregionen kommunicerar i dagsläget på olika sätt digitalt med invånare i regionen. Just nu pågår projektet Digital inbjudan till vårdmöte som ska ge patienter möjligheten att få digitala vårdkallelser via 1177.se.

  • För att säkerställa en bred förankring i samtliga förvaltningar i regionen tar Kundrådet nu över funktionen som styrgrupp.

Senast uppdaterad: 2020-09-29 11:37