Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Nytt IT-system för MIV

Publicerad: Uppdaterad:

Ökad kontroll och bättre styrning. Det ska det nya IT-stödet för MIV leda till. Nu är systemet igång på SkaS Skövde.

Systemet möjliggör en ökad kontroll och styrning över sortimentet för förbrukningsvaror. Det möjliggör också en ökad beredskap genom att lagersortiment och saldon blir synliga.  

Tillsammans med förrådsansvariga har man under våren arbetat med sortimentet i förråden. Syftet har varit att minska sortimentsbredden och öka andelen artiklar som handlas från Sisjödepån och därmed försöka minska inköpskostnaderna.

- Första veckan har gått hur bra som helst. Vi fick göra vissa justeringar i handenheten, men det var inget som påverkade leveranserna eller beställningarna, säger Malin Gunnarsson, Tjänsteutvecklare MiV, Område Skaraborg, Regionservice.

Innan man driftsatte IT-stödet genomfördes tester och dokumentation samt att det integrerades med Sisjödepåns affärssystem. Den tekniska lösningen som nu driftsätts på SkaS är generisk för alla förvaltningar och det innebär att lösningen inte behöver anpassas när lösningen ska implementeras regionalt.

- Det känns bra att vi är igång och det ska bli spännande att följa fortsättning av implementeringen, avslutar Anders Carlson.

Här kan du läsa mer om MiV.

  • Vi har haft ett jättebra samarbete, från osäkerheten i början av pandemin, under dess mest intensiva skede och nu när vi börjar att gå in i någon form av nytt normalläge. Det är slutsatsen från de möten jag haft med förvaltningscheferna i hälso-och sjukvårdsförvaltningarna och koncernkontoret sedan jag i juni tillträdde som tillförordnad servicedirektör.

  • För att underlätta för kunderna har konferenscentrum slagit samman extern och intern konferensbokning. Inom kort ges hjälp med rådgivning och bokning via en och samma kontaktväg för både VGR:s konferensanläggningar och externa konferensanläggningar.

  • I november skickas en kundenkät ut till de förvaltningar som använder och beställer Regionservice tjänster.

  • Den digitala posthanteringen ökar samtidigt som det skickas färre fysiska brev. Regionservice har fått i uppdrag att se över posthanteringen för att spara tid och resurser till hälso- och sjukvården.

  • Ökad kontroll och bättre styrning. Det ska det nya IT-stödet för MIV leda till. Nu är systemet igång på SkaS Skövde.

  • Maten är en viktig del i patientens tillfrisknande. Tjänsten Rätt kost till rätt patient är under ständig utveckling.

  • Västra Götalandsregionen kommunicerar i dagsläget på olika sätt digitalt med invånare i regionen. Just nu pågår projektet Digital inbjudan till vårdmöte som ska ge patienter möjligheten att få digitala vårdkallelser via 1177.se.

  • För att säkerställa en bred förankring i samtliga förvaltningar i regionen tar Kundrådet nu över funktionen som styrgrupp.

Publicerad:
Uppdaterad: