Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Enklare att välja klimatsmart måltid

Regionservice måltidsverksamhet gör det nu enklare för patienter och restauranggäster att välja klimatsmart genom att märka de rätter på menyn som har lägst klimatavtryck med ett grönt löv.

Den nya klimatmärkningen är ytterligare ett steg i syfte att uppnå Västra Götalandsregionens miljömål.

-Klimatmärkningen är en del av VGR:s miljömål för 2030 men område Måltider lanserar den redan den 11 januari 2021, säger Linda Martinsson, områdeschef Måltider.

Mat står för ungefär 25% av Sveriges totala klimatpåverkan. Genom att klimatmärka menyn underlättar det att som konsument göra ett medvetet val.

- Det har varit en tid med noggrant arbete för att kunna klimatmärka menyerna och räkna fram rätt mängd kg CO² ekvivalent per portion. Med stöd av Regionservice kommunikationsenhet är vi äntligen redo för lansering! berättar Annika Larsson, en av de två verksamhetsutvecklare som har arbetat med klimatmärkningen av menyn.

Klimatsmarta och hållbara måltider

Enligt Västra Götalandsregionens miljömål ska 50 % av inköpta livsmedel vara ekologiska. Miljömålen innebär också att den mat som serveras ska vara klimatsmart och hållbar. Förutom klimatmärkning av menyn har arbetet under lång tid bland annat inneburit förankring i den egna verksamheten, utbildning av måltidspersonal, menyförändringar och förändrade inköp av livsmedel.

- Vi använder endast svenskt kött för att värna om den svenska djurhållningen och därmed undvika onödig antibiotikaanvändning, berättar Carina Hammarberg, verksamhetsutvecklare område Måltider.

Ett exempel på hur en måltid kan bli mer klimatsmart är genom att använda sojafärs istället för köttfärs. Sojabönor, liksom andra bönor och linser, har generellt väldigt låg klimatpåverkan, förutsatt att de kommer från odlingar som inte påverkar den biologiska mångfalden negativt. År 2015 blev måltidsverksamheten KRAV-certifierad och har varit det sedan dess. Genom att öka andelen KRAV-märkta och ekologiska produkter minskar risken att använda livsmedel med stor påverkan på miljön.

Fakta

Sojabönan har blivit ökänd för att orsaka stora problem i främst Sydamerika, där skogar skövlas för att ge plats åt odlingsmark för sojabönor. Anledningen är den ökande köttkonsumtionen i världen: djuren behöver foder och det tvingar fram nya odlingar. VGR är noga med ursprunget för de sojabönor som köps in, så att de inte kommer från områden där odlingen påverkar den biologiska mångfalden negativt. 
  • Fotograf: Regionservice

    Uppgiftsväxling ingår numera i NU-sjukvårdens ”nya normala”. Tillsammans med Regionservice fortsätter arbetet med att förbättra kvalitet och effektivitet i servicetjänsterna.

  • Fotograf: -

    Regionservice måltidsverksamhet gör det nu enklare för patienter och restauranggäster att välja klimatsmart genom att märka de rätter på menyn som har lägst klimatavtryck med ett grönt löv.

  • Fotograf: Regionservice

    Med 110 anställda på tre kontor ser Löneservice tillsammans med kunderna till att rätt lön och rätt pension betalas ut i rätt tid.

  • Fotograf: Catharina Fyrberg, Regionservice

    Ett väldigt speciellt och utmanande år är snart slut. Som för de flesta andra i VGR har pandemin stor påverkan på även Regionservice verksamheter. Men medarbetare berättar också att arbetet under pandemin har lett till ett förbättrat samarbete och det är något vi ska vara noga med att bygga vidare på.

  • Fotograf: Regionservice

    Från och med årsskiftet kommer VGR Konferenscentrum att lämna bokningssystemet Sambo. För att boka din konferens – kontakta konferensbokningen.

  • Fotograf: Regionservice

    Under hösten lanserades nya webbsidor för Konsulttjänster och Konferenscentrum på Regionservice Servicewebb.

  • Fotograf: Regionservice

    Den 1 mars i år begränsades utbudet av upphandlade kontorsartiklar i leverantörens produktkatalog från cirka 7000-8000 artiklar till cirka 500 artiklar.

  • Fotograf: Regionservice

    På grund av pandemin så ställde Hjälpmedelscentralen om och höll sin första digitala mässa den 18 och 19 november. Vårdtagare och leverantörer möttes virtuellt.

Senast uppdaterad: 2020-12-17 11:43