Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Goda effekter av sortimentsbegränsning

Den 1 mars i år begränsades utbudet av upphandlade kontorsartiklar i leverantörens produktkatalog från cirka 7000-8000 artiklar till cirka 500 artiklar.

Möjligheten att lägga till nya artiklar har begränsats och uppföljningar på inköp utanför avtal har regelbundet genomförts. Allt kontorsmaterial har också sedan dess levererats tillsammans med övrigt förbrukningsmaterial från Sisjödepån, för att underlätta hanteringen ute i våra verksamheter men också för att minska antalet onödiga transporter.

Den förväntade besparingen i minskade inköpskostnader beräknades till cirka 900 tusen kronor per år, vilket motsvarar 9 procent. En ekonomisk uppföljning har genomförts sex månader efter införd förändring och resultatet visar att inköpskostnaderna har minskat med cirka 19 procent. Det motsvarar på årsbasis 1,8 miljoner kronor. Andra positiva effekter med denna förändring är minskade logistikkostnader och färre onödiga direktleveranser.

- Det är roligt att se en så tydlig positivt effekt och vi fortsätter förändringsarbetet. Genom att standardisera sortimentet och att alla hjälps åt att köpa upphandlade produkter kan vi fortsätta minska onödiga kostnader och istället lägga resurserna på kärnverksamheten, säger Martina Thelfer, utvecklingschef Logistik på Regionservice

  • Uppgiftsväxling ingår numera i NU-sjukvårdens ”nya normala”. Tillsammans med Regionservice fortsätter arbetet med att förbättra kvalitet och effektivitet i servicetjänsterna.

  • Regionservice måltidsverksamhet gör det nu enklare för patienter och restauranggäster att välja klimatsmart genom att märka de rätter på menyn som har lägst klimatavtryck med ett grönt löv.

  • Med 110 anställda på tre kontor ser Löneservice tillsammans med kunderna till att rätt lön och rätt pension betalas ut i rätt tid.

  • Ett väldigt speciellt och utmanande år är snart slut. Som för de flesta andra i VGR har pandemin stor påverkan på även Regionservice verksamheter. Men medarbetare berättar också att arbetet under pandemin har lett till ett förbättrat samarbete och det är något vi ska vara noga med att bygga vidare på.

  • Från och med årsskiftet kommer VGR Konferenscentrum att lämna bokningssystemet Sambo. För att boka din konferens – kontakta konferensbokningen.

  • Under hösten lanserades nya webbsidor för Konsulttjänster och Konferenscentrum på Regionservice Servicewebb.

  • Den 1 mars i år begränsades utbudet av upphandlade kontorsartiklar i leverantörens produktkatalog från cirka 7000-8000 artiklar till cirka 500 artiklar.

  • På grund av pandemin så ställde Hjälpmedelscentralen om och höll sin första digitala mässa den 18 och 19 november. Vårdtagare och leverantörer möttes virtuellt.

Senast uppdaterad: 2020-12-17 11:27