Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Uppgiftsväxling i NU-sjukvårdens förändringsarbete

Uppgiftsväxling ingår numera i NU-sjukvårdens ”nya normala”. Tillsammans med Regionservice fortsätter arbetet med att förbättra kvalitet och effektivitet i servicetjänsterna.

Uppgiftsväxlingen inom NU-sjukvården har varit i drift sedan 2018. Servicetjänster har i olika omfattning införts och tagits över av Regionservice, och flera vårduppgifter har växlats, framför allt mellan undersköterska och sjuksköterska. Många förbättringar har gjorts och under hösten 2020 växlades arbetet upp.  

- Fokus ligger nu på att förbättra, förenkla och optimera servicetjänsterna måltidshantering och slutstäd. Vi har ett tätt samarbete med NU-sjukvården, säger Eva Jofall, verksamhetsutvecklare på område Fyrbodal, Regionservice.

Optimering av måltids- och livsmedelshantering

På sex avdelningar läggs tider och rutiner om - det innebär att måltiderna för lunch och middag förskjuts alla veckans dagar. Samma serveringsteam serverar måltiden på två närliggande avdelningar över en något längre period. Servicepersonal portionerar och serverar från vagn till bricka samt tar hand om disk efter att serveringen är avslutad. Vårdpersonal ansvarar för vad som ska beställas i Matilda, servicepersonalen utför beställningen.

- Vi har haft en arbetsgrupp med undersköterskor och servicemedarbetare som tillsammans har tagit fram rutinerna för förändringsarbetet. Nu är vi under genomförande där sex avdelningar är pilot för ett senare genomförande på resterande utvalda avdelningar, berättar Eva Jofall.  

Fördelarna med arbetssättet är bland annat att Regionservice medarbetare frigör tid för vården och att hanteringen av måltider och livsmedel blir patientsäker.

Slutstäd och manuell sängtvätt

För att få bättre ledtider på slutstäd samt effektivare användning av resurser slutstädas en del sängar av Regionservice i kulvertplan istället som tidigare på vårdavdelning. Efter tvätt bäddas sängarna i sängbufferten. Enligt det nya arbetssättet får en del patienter sin säng redan på akuten. Om patienten flyttas till annan verksamhet behåller hen sin säng. När patienten skrivs ut hämtar Regionservice sängen och slutstädar vårdrummet.

- I vårt gemensamma utvecklingsarbete har även arbetsmiljörisker identifierats, exempelvis stress. Riskerna bedöms minska genom att rutinerna ses över kontinuerligt och genom en tät dialog bland berörda. Regionservice och NU-sjukvården har avstämningar varje vecka och utsedda kontaktpersoner för att snabbt åtgärda problem, säger Eva Jofall.  

Fakta

Målet med NU-sjukvårdens uppgiftsväxling är:

  • ska klara vårduppdraget med de resurser och den vårdpersonal som finns
  • rätt person, med rätt kompetens på rätt plats
  • fullbemannade verksamheter
  • andra yrkeskategorier ska arbeta med uppgifter som idag utförs av vårdpersonal
  • ekonomin ska hålla sig inom ramarna

Samarbetet mellan NU-sjukvården och Regionservice inleddes under hösten 2017 där vården önskade växla över servicerelaterade arbetsuppgifter till Regionservice medarbetare. Utvecklingsprogrammet innebar även att identifiera arbetsuppgifter att växla mellan de olika vårdpersonalkategorierna.
En pilot genomfördes under dec 2017 – maj 2018 varefter den sedan övergick i ordinarie drift. Nu finns de överenskomna servicetjänsterna på 15 avdelningar.

Exempel på de servicetjänster som Regionservice levererar är patienttransporter (förvaltningsövergripande på NÄL), dagligt patientnära städ, slutstäd, materialhantering samt måltids- och livsmedelshantering på vårdavdelning.

  • Fotograf: Regionservice

    Uppgiftsväxling ingår numera i NU-sjukvårdens ”nya normala”. Tillsammans med Regionservice fortsätter arbetet med att förbättra kvalitet och effektivitet i servicetjänsterna.

  • Fotograf: -

    Regionservice måltidsverksamhet gör det nu enklare för patienter och restauranggäster att välja klimatsmart genom att märka de rätter på menyn som har lägst klimatavtryck med ett grönt löv.

  • Fotograf: Regionservice

    Med 110 anställda på tre kontor ser Löneservice tillsammans med kunderna till att rätt lön och rätt pension betalas ut i rätt tid.

  • Fotograf: Catharina Fyrberg, Regionservice

    Ett väldigt speciellt och utmanande år är snart slut. Som för de flesta andra i VGR har pandemin stor påverkan på även Regionservice verksamheter. Men medarbetare berättar också att arbetet under pandemin har lett till ett förbättrat samarbete och det är något vi ska vara noga med att bygga vidare på.

  • Fotograf: Regionservice

    Från och med årsskiftet kommer VGR Konferenscentrum att lämna bokningssystemet Sambo. För att boka din konferens – kontakta konferensbokningen.

  • Fotograf: Regionservice

    Under hösten lanserades nya webbsidor för Konsulttjänster och Konferenscentrum på Regionservice Servicewebb.

  • Fotograf: Regionservice

    Den 1 mars i år begränsades utbudet av upphandlade kontorsartiklar i leverantörens produktkatalog från cirka 7000-8000 artiklar till cirka 500 artiklar.

  • Fotograf: Regionservice

    På grund av pandemin så ställde Hjälpmedelscentralen om och höll sin första digitala mässa den 18 och 19 november. Vårdtagare och leverantörer möttes virtuellt.

Senast uppdaterad: 2020-12-17 11:50