Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Åter i bruk - köp eller avyttra begagnade möbler och produkter

Har du möbler, inredning eller till exempel sadelstolar ni inte behöver i er verksamhet längre, eller är ni på jakt efter en arbetsstol? Om vi alla hjälps åt gör Åter i bruk skillnad för både plånbok och miljö. På denna sidan finner du all information du behöver om Åter i bruk och hur du går tillväga för att beställa eller avyttra möbler.

Köp möbler och produkter från Åter i bruk

Ange ditt VGR-mejl, namn.namnsson@vgregion.se, för att logga in i systemet. Du ska inte välja "skapa ny användare". Möbler och produkter som går att köpa ser du i fliken "marknadsplatsen". Se nedan för att läsa mer om hur systemet fungerar. Tänk på att du anger korrekt leveransadress i fritextrutan som dyker upp efter att du valt destination/plats.

  1. Gå in på "Köp möbler och produkter" här ovan. Ange ditt VGR-mejl, namn.namnsson@vgregion.se, för att logga in i systemet. Du ska inte välja "skapa ny användare". Granska utbudet i den digitala möbelkatalogen i fliken "marknadsplatsen" och köp.
  2. Välj "lägg beställning" när du är klar. Se över din beställning så att allt stämmer. 

  3. Välj din förvaltning under "Destination" och välj "fortsätt". Denna flik är kopplad till KIV, du skriver in exakt leveransadress i fritext rutan som följer härnäst.
  4. Under "placering" skriver du in adress, våning och annan information som kan vara viktig vid leverans. Välj därefter "fortsätt".

  5. Under "referens" så fyller du  faktureringsuppgifter: i-nummer samt Beställar-id.

  6. Välj "fullföljbeställning"
    Din beställning kommer du att kunna se under fliken "Beställningar". Din beställning kommer att ha statusen väntande fram till dess att vi på Åter i bruk bekräftar er beställning därefter ändras statusen till behandlad.

  7. Bekräftelse via mail att köpet är genomfört skickas till dig. Sedan kommer du att bli kontaktad för avstämning av de produkter som ska levereras. Därefter nås du av en köpbekräftelse via mail och vi återkopplar med inplanerat datum för leverans.
  8. Dina återbrukade produkter/möbler levereras enligt överenskommelse och faktura skickas.
  1. Möbel eller produkter anmäls överflödig
    Förvaltningen skriver av möbeln eller produkten från anläggningsregister och eventuellt restvärde skrivs av. Gå in på "Avyttra möbler och produkter" här ovan.
  2. Åter i bruk hämtar
    När möbeln eller produkten hämtas, så kommer den att repareras vid behov och publiceras därefter i den digitala möbelkatalogen.

Detta tar vi emot: All form av inredning, flergångsmaterial för kontor, prydnader och så vidare. Även mindre köksutrustning, såsom kaffebryggare, microvågsugnar, porslin, dukar med mera.

Detta tar vi inte emot: Sjukvårdsrelaterade produkter och stora vitvaror.

Mer om Åter i bruk

Varför välja Åter i bruk?

  • Bidra till ökad hållbarhet, minskad koldioxidbelatsning och att ni når era klimatmål.
  • Gör din verksamhet energi- och råvarueffektiv. En rekonditionerad stol innebär cirka 30-35 procent mindre klimatpåverkan än en ny.
  • Åter i bruk är billigare än nyproduktion.

Vad gör Åter i bruk?

  • Åter i bruk är en intern återbruksverksamhet för möbler inom Västra Götalandsregionen.
  • Vi hämtar era möbler när ni inte behöver dem längre – fixar och reparerar – och säljer dem vidare till en annan verksamhet inom VGR.
  • Åter i bruk bidrar till att göra din ekonomi bättre och minskar din klimatpåverkan.

Film om Åter i bruk

Kontakt- och besöksuppgifter

Kontakta oss
Besök

Besöksadress

Flöjelbergsgatan 7A
431 37 Mölndal

Postadress

Åter i bruk Gemensam service
Bergslagsgatan 2
405 44 Göteborg
Senast uppdaterad: 2023-10-31 08:28