Verksamhetscyklar
På grund av pandemin och ett minskat resande är det för tillfället inte möjligt att ansöka om klimatväxlingsmedel för att köpa in verksamhetscyklar.
Verksamheterna kan köpa cyklar om de själva står för kostnaden.
De cykelmodeller som finns att välja mellan är elassisterad cykel, elassisterad lådcykel och vanlig cykel.
Elassisterade cyklar är ett mycket bra sätt att transportera sig i tjänsten. Elmotorn hjälper till att driva cykeln när du cyklar upp till 25 km/h, vilket gör att du snabbt kan ta dig dit du ska utan att behöva bli varm och svettig.
Cykeln ska företrädesvis ingå i en cykelpool inom verksamheten. Verksamheten ska utse en ansvarig person, se till att det finns en avsedd parkeringsplats för cykeln och årligen rapportera till regionens fordon hur cykeln används. Verksamheten ansvarar också för att cykeln underhålls och servas minst en gång under det första året. Leverantörens rekommendationer är att cykeln servas en gång per år.
Modell elcykel
Modeller av lådcyklar
Modell vanlig cykel
Rapportering
Var jag läser av total distans på elcykeln:
Skeppshult
Intersport
Logga in med VGR-id och datorlösenord.
kontakta Annakarin Johansson, tel 0500-47 85 60, annakarin.johansson@vgregion.se.
Säkerhet
- Det ingår dubbdäck vid leverans av cykel, men gäller ej lådcykel. Verksamheten får själv ombesörja bytet.
- Händer det cykeln något, t.ex. att den blir stulen, kontakta regionens fordon, regionensfordon@vgregion.se och gör en polisanmälan.
Service
Service bör utföras en gång per år, i första hand av återförsäljaren, och koordineras av respektive verksamhet där det är möjligt att göra gemensam service på flera cyklar som är placerade på samma ort vid ett tillfälle.
I andra hand kan servicen utföras av verkstäder som återförsäljarna har avtal med.
För service av Skeppshults cyklar, kontakta: info@skeppshult.se.
Kontaktperson: Niclas Samuelsson, niclas@skeppshult.se
För service av Cargobike lådcyklar, kontakta Intersport,
kontaktperson: Emil Åberg, emil.aberg@intersport.se.
Om en cykel behöver repareras, vänd er direkt till en lokal cykelverkstad. Verksamheten står själv för kostnader för service och reparation.
Faktura skickas alltid till: Regionservice, Skåningstorpsvägen 12, 541 65 SKÖVDE. Fakturareferens: Ramnummer.
Interndebitering sker sedan via Fleas.
Förteckning över Skeppshults auktoriserade leverantörer som utför service
Förteckning över Intersports auktoriserade leverantörer som utför service
Övrig info
- Ta med dig färddator och batteri när du parkerar cykeln (stöldrisk, ej säkerhetsrisk).
- Det finns extra lås, korg till pakethållaren etc. som tillval i avtalet. Kostnaden för tillvalen får verksamheten stå för själv (beställs via Marknadsplatsen).
- Det är OK att förse cyklarna med logotyper utöver dekalerna (t.ex. förvaltningens logotyp), men de får inte sättas över dekalerna.
- Ambitionen är att cyklarna ska kunna användas av så många medarbetare som möjligt. Märker ni att en cykel inte kommer till användning, hör av er till regionens fordon så kan den nyttjas på annan plats i organisationen. Även om cyklarna finns hos er tillhör de koncernen Västra Götalandsregionen.
Avtal med Skeppshult och Intersport
Handläggare, Koncerninköp: Tord Gustafsson, tord.gustafsson@vgregion.se
Avtalsperiod: 2020-07-01 - 2022-06-30
Kontaktperson, Skeppshult: Niclas Samuelsson, niclas@skeppshult.se, 0705-23 68 15.
Kontaktperson, Intersport: Emil Åberg, emil.aberg@intersport.se, 0707-27 54 44.