Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Hjälpmedel för medicinsk behandling

Fungerar inte hjälpmedlet, ska du alltid börja med att göra en felsökning.  
Använd instruktion/felsökningsschema som finns i hjälpmedlets bruksanvisning. Kontrollera alltid att nödvändiga sladdar och slangar är anslutna. 

Vid kvarstående tekniska problem felanmäler du antingen till våran kundtjänst via telefon eller webb. Felanmäl ditt hjälpmedel

Ibland kan utslitna förbrukningsartiklar orsaka problem med hjälpmedlet och behandlingen. Exempel på förbrukningsartikel är mask till CPAP eller bilevel, munstycke och slang till inhalator. Nya förbrukningsartiklar beställs av vårdgivaren. 

Beroende på vilket hjälpmedel det gäller och vad felet är så bedömer teknikern tillsammans med dig vilken åtgärd som är möjlig. Hjälpmedlet kan behöva hämtas in till Hjälpmedelscentralens verkstad och reservdelar kan behöva beställas. 

Hjälpmedel nedan har du i vissa fall möjlighet att felanmälan akut via våran kundtjänst

  • Inhalator
  • Hemrespirator, bilevel
  • CPAP
  • Syrgaskoncentrato eller annan oxygenutrustning
  • Sprutpump eller infusionspump
  • Nutritionspump
  • Pulsoximeter
  • Epilepsilarm
  • Apnélarm

När hjälpmedelscentralen har stängt 
Om vårdgivaren bedömt att upprätthållandet av din behandling är kritisk ska du ha fått information om vart du vänder dig under jourtid. Hjälpmedelscentralens jourtjänst omfattar inte hjälpmedel vid medicinsk behandling! 

 


Senast uppdaterad: 2022-08-29 11:08