Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Information angående det ansträngda leveransläget av hjälpmedel

Globala logistik- och produktionsstörningar och komponentbrister har under en tid påverkat leveransen av hjälpmedel. Sedan årsskiftet har läget ytterligare förvärrats och tyvärr verkar problemen hålla i sig. För att säkerställa tillgången har Hjälpmedelcentralen vidtagit ett antal åtgärder och skulle också behöva hjälp från dig som förskriver och beställer.

Hjälpmedelscentralen har under en tid haft problem med att leverera hjälpmedel till de nivåer som är angivna i samarbetsavtalet och i överenskommelsen. Anledningen till leveransproblemen är globala logistik- och produktionsstörningar och komponentbrister orsakade av pandemin och situationen i Ukraina. Såväl leveranser som underhåll och rekonditionering påverkas av situationen på grund av brist på reservdelar och tillbehör. Flera produktområden påverkas och leveranssituationen förändras från vecka till vecka.

För att säkerställa att så många patienter som möjligt kan få sina hjälpmedel, vill vi be dig som förskriver och beställer hjälpmedel att:

  • Använda sortimentsöversikterna för att hitta alternativa produkter (även hjälpmedel som är utgående eller har utgått) om leverans ej kan ske på den ursprungligt beställda artikeln.
  • Kontakta Hjälpmedelcentralens kundtjänst 010-473 80 80 val 3 konsultation, för att få rådgivning om alternativa produkter.
  • Endast beställa akutorder som avser att täcka basala behov.
  • Om möjligt välja en annan storlek eller funktionalitet på ett hjälpmedel om den tänkta storleken/funktionaliteten ej går att få levererad.
  • Återlämna hjälpmedel till Hjälpmedelscentralen så fort som behovet upphört.

Hjälpmedelcentralens åtgärder för att så många som möjligt ska få sina hjälpmedel:

  • Anpassad rekonditioneringsverksamhet genom att öka personalresurserna och rekonditionera hjälpmedel som tidigare kasserades av estetiska skäl, samt ökat återanvändningen av reservdelar och tillbehör. Självklart rekonditioneras dessa hjälpmedel så att de är helt patientsäkra.
  • Ta in alternativa produkter i sortimentet där det är möjligt.
  • Täta avstämningsmöten med samtliga leverantörer och så långt som möjligt omfördela leveranser så att ingen ska bli utan leverans under längre tid.
  • Ökad information i webSesam på artikelinformation för de hjälpmedel som har brist.
  • Löpande uppdaterad information om leveransläget på vår webbplats; Hjälpmedelscentralen i Västra Götaland

 

Med vänlig hälsning
Hjälpmedelscentralen


Senast uppdaterad: 2022-09-13 14:23