Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Skärpta råd för att bromsa smittspridningen i Västra Götaland

Så här arbetar Hjälpmedelscentralen under Covid- 19

Medicinteknisk avvikelse

Tillvägagångssätt vid inskickande av hjälpmedel till Hjälpmedelscentralen i samband med Medicinteknisk avvikelse


Medicinteknisk avvikelse ska skickas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), Läkemedelsverket och leverantören.

OBS! Inget underhåll eller annan fysisk påverkan får göras på hjälpmedel som klassats som en medicinteknisk avvikelse (MTA).

  1. I de fall som hjälpmedlet ska hanteras av Hjälpmedelscentralen skickas en kopia på den medicintekniska avvikelsen till:

    Hjälpmedelscentralen Mölndal
    Box 59
    431 21 Mölndal
    eller via e-post: info.hmc@vgregion.se

  2. Registrera en arbetsorder i webSesam och välj åtgärd ”Produkt med medicinteknisk avvikelse till Läkemedelsverket

  3. Märk upp hjälpmedlet med en rosa tag och kryssa i rutan för medicinteknisk avvikelse. Ange arbetsordernumret på den rosa taggen och om läkemedelsverket har meddelat referensnummer anges även detta.

  4. Beställ hämtning via hämtorder i webSesam.

För ytterligare frågor kring transporten, kontaktar du Hjälpmedelscentralen Kundtjänst, 010-473 80 80, val 2 därefter val 1 för Lager, Leverans och Kundorder.

Underlaget/informationen (rapport och svar) om alla medicintekniska avvikelser samlas för att de ska användas i samband med avtals- och sortimentsarbete, leverantörsavstämning, erfarenhetsåtergivning och verksamhetsutveckling.

Övrig information om medicinteknisk avvikelsehantering finns på vårdgivarwebben under guiden till samarbetsavtalet och
överenskommelsen HJMB.

 

Senast uppdaterad: 2021-01-29 08:19