Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Konsultation

Hjälpmedelscentralen i Västra Götaland finns på fyra orter, Borås, Mölndal, Skövde och Uddevalla. På Hjälpmedelscentralen finns konsultationsteam som ansvarar för konsultationer, information, specialanpassningar och anpassningar. Konsultationsteamen medverkar även vid utbildningar, utvecklingsarbeten, visningar av aktuellt sortiment samt vid upphandling av hjälpmedel. I konsultationsteamen arbetar hjälpmedelskonsulenter och hjälpmedelstekniker. Hjälpmedelskonsulenterna är till sin grundprofession legitimerade arbetsterapeuter, sjukgymnaster/ fysioterapeuter, sjuksköterskor eller logopeder.

Utifrån patientens behov och förutsättningar konsulterar förskrivaren Hjälpmedelscentralen angående val av hjälpmedel, anpassning eller specialanpassning. Hjälpmedelscentralens konsulenter är inte en remissinstans. Utprovning/ rådgivning kräver därför alltid en medverkande förskrivare. Konsultation som gäller en specifik patient beställs via arbetsorder i webSesam, konsultationsunderlag bifogas. Från och med 1 oktober 2020 kommer bokning av konsultation att ske på följande sätt på samtliga Hjälpmedelscentraler i regionen: 

Efter att Konsultationsarbetsorder inkommit till Hjälpmedelscentralen erbjuds förskrivare en tid för förväntningssamtal via mail. Förskrivaren har fem arbetsdagar på sig att bekräfta erbjuden tid. Förväntningssamtalet erbjuds alltid ca sju dagar framåt i tiden för att förskrivare ska få möjlighet att hinna bekräfta bokningen. Passar inte erbjuden tid kontaktar förskrivare assistent på Hjälpmedelscentralen för bokning av ny tid. Ibland kan det finnas möjlighet att få en tidigare tid än vad som erbjudits via mail.

Bekräftas inte den erbjudna tiden om fem arbetsdagar tas bokningen bort och förskrivare har själv ansvar för att ny kontakt tas med assistent på Hjälpmedelscentralen. Har ny kontakt inte tagits inom tre veckor makuleras arbetsordern.

Det finns olika alternativ för att utföra en konsultation. Det kan vara via telefon, besök på Hjälpmedelscentralen, konsultation online eller hembesök. Notera önskat alternativ på konsultationsunderlaget.

Flödesschema bokning konsultation  

 
 

 


Senast uppdaterad: 2021-10-19 13:38