Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Arbetsgång Konsultation

Inför en konsultation ska förskrivare ha gjort en bedömning av patientens behov. 

  • Förskrivaren registrerar en arbetsorder Konsultation i webSesam, bifoga gärna konsultationsunderlag. Säkerställ att kontaktuppgifter och betalarnummer är korrekta (kontakta kostnadsansvarig vid behov).  
  • I de fall konsultationen rör hjälpmedel som kräver särskild prövning ska ansökan göras till kostnadsansvarig.  
  • Erbjudande om tid för förväntningssamtal skickas från Hjälpmedelscentralen via mail och tiden skall bekräftas av förskrivare inom fem arbetsdagar. Möjlighet kan finnas att tidigarelägga förväntningssamtalet. Kontakta Hjälpmedelscentralen på 010-4738080, val 2 och sedan val 9 för att se om det är möjligt. 
  • Vid behov av-/ombokning av förväntningssamtal: välj telefonval som ovan. 
  • Vid utebliven bekräftelse av erbjuden tid inom fem arbetsdagar tas bokningen bort av Hjälpmedelscentralen. Förskrivare ansvar för ny kontakt. Har ny kontakt inte tagits via ovanstående telefonnummer inom tre veckor makuleras arbetsordern. 
  • Förskrivaren och hjälpmedelskonsulent genomför förberedelser inför förväntningssamtalet, se flik "förberedelser inför konsultation/förväntningssamtal." 
  • Förväntningssamtalet genomförs. 
  • Om förskrivare efter förväntningssamtalet inte önskar vidare insatser från konsulent utan bedömer att hen på egen hand kommer vidare i ärendet, avslutas ärendet. Finns behov av fortsatt konsultation bokas ny tid för ytterligare telefonkonsultation, digitalt eller fysiskt möte. Läs mer om de olika alternativen för konsultation nedan.  
  • Efter genomförd konsultation görs en utvärdering av konsultationen, inklusive kollegial feedback, se länk 

Senast uppdaterad: 2023-09-08 08:23